موسسه قرآنی علیین

موسسه فرهنگی قرآن و عترت علیین ایرانیان

موسسه قرآنی علیین

موسسه فرهنگی قرآن و عترت علیین ایرانیان

موسسه قرآنی علیین

موسسه قرآنی علیین با شماره ثبت: 3631

و با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در ضمینه های روخوانی، روانخوانی، تندخوانی، تفسیر، ترتیل، گفتمان قرآنی حفظ قرآن کریم و.... فعالیت دارد.

آدرس: استان البرز - کرج - آزادگان - برج یادمان - طبقه سوم - واحد 1-2-3

وبسایت اصلی:

www.Eliyeen.com

تلفن تماس: 02691300001

بایگانی

۶۰ نکته حفظ قرآن کریم

يكشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۰۴:۵۱ ب.ظ

۶۰ نکته حفظ قرآن کریم : در این مقاله نکاتی توسط آقای دکتر علی رجبی حافظ بین‌المللی قرآن کریم به صورت متن و ویدئو آماده شده است. این نکات حفظ قرآن کاملا حرفه‌ای هستند و شما را برای حفظ قرآن کریم آماده می‌کنند.

 

وبسایت رسمی موسسه

۱ – نقش تمرکز در کیفیت محفوظات

حفظ قرآن کریم حتما باید با تمرکز انجام شود، تکرار ها نیز همراه با تمرکز و ترکیز انجام شود، گاهی اوقات یک حافظ چندین ساعت مشغول تلاوت و حفظ قرآن می باشد. ولی زمان مفیدی که ذهن وی هم در آن موضوع حضور دارد خیلی کوتاه است.
ممکن است شخصی حتی با مرخصی تحصیلی تمام وقت در محضر قرآن و در کنار رحل قرآن باشد اما در طی ۷ الی ۸ ساعتی که تمرین قرآنی دارد حواس به جاهای مختلف پرت باشد. حواس انسان که پرت باشد فقط جسم در محضر قرآن است، و روح، ذهن در جای دیگری مشغول است، ودر عمل هیچ تمرینی انجام نشده است.

تمرکز به مسائل بسیار مهمی برمیگردد، حفاظ عزیز توجه کنند که تمرین حفظی بدون تمرکز عملا انگار صورت نپزیرفته است.

ویدئوی ۶۰ نکته حفظ قرآن کریم : نقش تمرکز در کیفیت محفوظات

 

۲- دو راهکار مهم برای حفظ تمرکز

برای تمرکز گرفتن می بایست ۲ مطلب مهم را بدانیم، مزاحمت های ذهنی که حکم افکار بیرونی را دارد و بر ذهن تحمیل می شود و یا ذهن به سمت آن ها متمایل می شود قبل از شروع تمرینات دفع کنیم، بدان معنا که نخست فضا را خالی کنیم و قلبمان را آماده کنیم برای حضور آیات قرآن در ذهن و سپس شروع به تمرینات کنیم، اگر این کار صورت نپذیرد عملا افکار بیرونی و تمرکز های پراکنده در وسط حفظ آیات قرآن کار را کند میکند. نکته دوم، این کار بسیار معنویست(حفظ قرآن)، باید دقیقا مثل نماز که حضور قلب شرط پذیرش می باشد، در هنگام حفظ قران کریم حضور قلب داشته باشیم و خودمان را در محضر قرآن و خداوند فرض کنیم و سعی کنیم فقط به حفظ آیات، همراه با درک مفاهیم فکر کنیم و این موضوع سبب آن می شود که سرعت حفظ افزایش یابد و کیفیت و ماندگاری حفظ هم خوب باشد.

ویدئوی ۶۰ نکته حفظ قرآن کریم : دو راهکار مهم برای حفظ تمرکز

 

۳- استراحت در میان تمرینات حفظی

هرگز به ذهن نباید فشار وارد کرد، توصیه میکنم بعد از ۳۰ دقیقه یا ۴۵ دقیقه یا حداکثر ۶۰ دقیقه تمرین پیوسته حفظی و حافظه ای به ذهن حتما استراحت بدید، دقت نمایید حتما حتی اگر ذهن شما احساس میکنید خسته نشده است، استراحت باعث می شود برای پارت بعدی تمرین دقت بیشتر و تمرکز بهتری داشته باشید. برخی از حفاظ از علاقه شدید به حفظ قرآن دارند، فراموش میکنند که این کار شبیه یک ورزشی است که مابین آن، تنفس، تغزیه و استراحت فنی نیاز است، و اگر این کار انجام نشود عملا در بعدازظهر انرژی کم خواهیم داشت.

نوع استراحت کردن و استراحت دادن به ذهن هم بسیار مهم است، بعضی ها وقتی صحبت از استراحت هست، بخصوص نوجوانان به تفریح و جنبوجوش میپردازند یا پای تلوزیون میشینند، اینها استراحت ذهنی نیست، استراحت ذهنی بدان معناست ما دراز بکشید، ریلکس باشید، به چیزی فکر نکنید به آیاتی که تکرار کردید وحفظ کردید حتی فکر نکنید، در معرض هوای تازه قرار بگیرید، یک نوشیدنی مناسب میل کنید و آماده شوید برای ساعت  دوم تمرین. اگر این کار انجام نشود عملا نیمه دوم روزمان همراه با افت تمرکز و کاهش کیفیت حفظ روزانه خواهیم شد.

ویدئوی ۶۰ نکته حفظ قرآن کریم : استراحت در میان تمرینات حفظی

 

ادامه مطلب در وبسایت زیر

https://eliyeen.com/hefz/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی