چگونه از حافظه تصویری کودکان برای حفظ قرآن کمک بگیریم؟

قران نور زندگی انسانهاست و افراد را از تاریکی و گمراهی به سمت نور و روشنایی هدایت میکند. بنابراین بهتر است آشنایی و انس با قرآن از کودکی شکل بگیرد. آموزش قرآن به کودکان یکی از اصلیترین حقوقی است که کودک بر والدین خود دارد؛ این آشنایی و مأنوس شدن با کلام خدا باید متناسب با شرایط روحی، جسمی، خواستهها و نیاز کودک شکل بگیرد تا کودک از مسیر خسته نشود و آیات قران در ذهن او ثبت شوند.
یکی از بهترین و آسانترین روشهای آموزش قرآن به کودکان، استفاده از حافظه تصویری کودکان است که در کارگاه حافظه نوین موسسه علیین به خوبی آموزش داده میشود. در ادامه اهمیت حافظه تصویری در کودکان و آموزش قرآن با استفاده از این ویژگی بررسی میشود و شما به واسطه آن میتوانید به راحتی کودک را با قرآن آشنا کنید به نحوی که آیات در ذهن او ثبت و ضبط شوند.
آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصلها
حافظه تصویری چیست؟
مغز انسان ویژگیها و پتانسیلهای زیادی دارد، اما ما بسیاری از آنها را نمیشناسیم. یکی از این ویژگیها حافظه تصویری مغز است که مانند یک دوربین عکاسی عمل میکند. این ویژگی قادر است تصاویر و اطلاعاتی را که چشم میبیند، در ذهن ثبت کند. کیفیت ثبت تصاویر در مغز افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد تصاویر دریافتی را با جزئیات دقیق به خاطر میآورند و برخی دیگر فقط میتوانند کلیات موضوع را برای خود یادآوری کنند.
ذهن برای یادآوری رویدادها و مطالب، معمولا از حافظه بصری کمک میگیرد و مطالب و موضوعاتی را که ذهن ثبت کرده به صورت یک پازل کنار هم میچیند تا یک کل منسجم شکل بگیرد. حافظه بصری با استفاده از سه مرحله دادههای دریافتی را به مغز منتقل و در آنجا ثبت میکند. این مراحل به شرح زیر هستند:
- مرحله اول دریافت موضوع است. در این مرحله چشم تصاویر را میبیند و ذهن آنها را به صورت یک پازل دریافت میکند. در این مرحله اکثر ویژگیهای ظاهری موضوع در ذهن ثبت میشوند.
- مرحله دوم مرحله پردازش است. این مرحله از لحظهای که چشم تصویر را میبینید یا آن را در ذهن مجسم میکند شروع میشود. در طی این پروسه تکههای پازل کنار هم قرار میگیرند و کل منسجم شکل میگیرد.
- مرحله سوم مرحله بازیابی و یادآوری است. در این مرحله تکههای پازل بهصورت منسجمتری به یکدیگر متصل میشوند و مفاهیم از یکدیگر متمایز میشوند. از کنار هم قرار گرفتن این سه مرحله شخص میتواند مفهومی را به یاد بیاورد و آن را بیان کند.
این یادآوری متناسب با قدرت حافظه بصری هر شخص متفاوت است؛ در برخی افراد بازیابی مفاهیم و موضوعات کامل و بدون نقص انجام میشود و در برخی افراد دیگر تنها کلیات موضوع به خاطر میآیند.