موسسه قرآنی علیین

موسسه فرهنگی قرآن و عترت علیین ایرانیان

موسسه قرآنی علیین

موسسه فرهنگی قرآن و عترت علیین ایرانیان

موسسه قرآنی علیین

موسسه قرآنی علیین با شماره ثبت: 3631

و با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در ضمینه های روخوانی، روانخوانی، تندخوانی، تفسیر، ترتیل، گفتمان قرآنی حفظ قرآن کریم و.... فعالیت دارد.

آدرس: استان البرز - کرج - آزادگان - برج یادمان - طبقه سوم - واحد 1-2-3

وبسایت اصلی:

www.Eliyeen.com

تلفن تماس: 02691300001

بایگانی

۲۷ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

آیا شما هم دوست دارید حافظ قرآن شوید ولی نمی‌دانید چگونه و از کجا شروع کنید؟ آیا این مسیر پر خیر و برکت برایتان دست‌ نیافتنی به نظر می‌رسد؟ اگر پاسخ شما به سوالات فوق مثبت است، تا انتها با این مطلب همراه باشید. زیرا در این مقاله بهترین راه برای شروع حفظ قرآن و بهترین روش برای این کار را معرفی و بررسی می‌کنیم. این مسیر پر فیض آنقدرها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست و فقط کافی است هدف خود را مشخص کنید، قدم در راه بگذارید و به خدا توکل نمایید. مطمئن باشید تلاش و کوشش شما بی نتیجه نمی‌ماند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۱ ، ۲۱:۲۶

مهم‌ترین هدف از حفظ قرآن، انس گرفتن با کلام الله و پروردگار است. حافظان قرآن می‌تواند با تسلط به قرآن از مفاهیم عمیق و گسترده آن در زندگی فردی و اجتماعی خود بهره بگیرند و در زندگی خود به ویژه در شرایط سخت و دهشتناک، به کلام خداوند تمسک یابد. این امر زمانی میسر می‌شود که حافظان فقط الفاظ قرآن را حفظ نکرده باشند و بر معنا و مفاهیم آن نیز اشراف کافی داشته باشد.

حافظ قرآن با تمرین و تکرار مداوم آیات به عمق معانی و مفاهیم آن‌ها پی می‌برد و دیگر فاصله‌ای بین خودش و قرآن باقی نمی‌گذارد. در این مطلب از سایت علیین قصد داریم هدف از حفظ قرآن و جایگاه حافظان از منظر قرآن را بررسی کنیم. اگر شما هم به دنبال درک مهمترین هدف از حفظ کلام خداوند هستید تا انتها با این مطلب همراه باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۱ ، ۲۱:۲۵

در دین اسلام انس با قرآن بسیار سفارش شده است. زیرا این کتاب آسمانی هدایت‌گر انسان‌ها به سوی سعادت بوده و در انتخاب مسیر درست زندگی نقش مهمی را ایفا می‌کند. همانطور که پیامبر اسلام (ص) فرموده‌اند: «حافظان قرآن مشمول رحمت خدا، در بر کنندگان نور خدا و آموزگاران کلام خدا هستند. کسی که با این افراد دوستی کند انگار با خدا دوستی کرده است.» بنابراین حافظان قرآن نه تنها جایگاه والایی نزد پروردگار دارند، بلکه شامل رحمت الهی نیز می‌شوند. به‌علاوه حفظ قرآن از ابتدای نزول آن تا کنون مانع از تحریف قرآن شده و این موضوع یکی از مهمترین نتایج حفظ کردن قرآن توسط مسلمانان است.

همچنین بزرگان و علمای دین نیز توصیه‌های زیادی راجع به اهمیت حفظ قران دارند. در ادامه نظرات برخی از بزرگان و علمای دین را راجع به حفظ قرآن بررسی کنیم. اگر شما برای قدم گذاشتن در این راه پر خیر و برکت به دلایل محکم‌تری نیاز دارید، تا انتها با این مطلب همراه باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۱ ، ۲۱:۲۵

قرآن مسیر هدایت بشریت به کمال است و زندگی ما را با نورالهی پیوند می‌زند. رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره انس با قرآن می‌فرمایند: “در این فضای آلوده و دهشتناک شایسته است که در مسیر بیکران معنویت قرآن کریم قدم بگذاریم تا از پلیدی‌ها و پستی‌های دنیا در امان بمانیم و این مهم جز با انس مداوم با کلام الله میسر نمی‌شود.” بنابراین رهبران جامعه که وظیفه هدایت مردم و اجتماع به راه درست را دارند، هرچه بیش‌تر با قرآن مانوس باشند بهتر می‌توانند جامعه را به سرمنزل مقصود نزدیک کنند.

از طرف دیگر مردم نیز در این مسیر نقش پررنگی دارد و آشنایی آن‌ها با اهداف عالی قرآنی می‌تواند مسیر رشد جامعه را هموارتر کند. این‌ها بخشی از سخنان آیت الله خامنه‌ای راجع‌به اهمیت انس با قرآن هستند. اما ایشان آشنایی سطحی با قرآن را کافی نمی‌دانند و معتقدند افراد باید در این مسیر بیش‌تر پیش‌ بروند تا زودتر در مسیر رشد قرار بگیرند. بیش‌ترین تاکید رهبر انقلاب بر حفظ قرآن است. بنابراین قصد داریم در این مطلب نظر رهبر راجع به حفظ قرآن را بررسی کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۱ ، ۲۱:۲۴

فراگرفتن قرآن نه تنها از وظایف مومنین است، بلکه برکات زیادی را به همراه دارد. قرآن هدایت‌گر ما در مسیر زندگی برای رسیدن به کمال است. بنابراین باید در یادگیری و حفظ آن اهتمام ورزیم. البته زبان فصیح و روان قرآن باعث می‌شود یادگرفتن و به خاطر سپردن آن آسان باشد. گواه این مدعا آیه ۱۷ سوره قمر است که خداوند در آن می‌فرمایند: “ما قرآن را برای فهم و یاد کردن آسان ساختیم؛ آیا پند گیرنده‌ای هست.”

با وجود تمام این موارد، باز هم گاهی یاد گرفتن و به خاطر سپردن آیات قرآن برای بعضی از افراد مشکل شده و مسیر حفظ قرآن طولانی می‌شود. البته حفظ سریع قرآن با رعایت نکاتی ساده اما موثر امکان‌پذیر است. به‌این‌ترتیب همه می‌توانند با توانایی و استعداد خود در این راه پر خیر و برکت قدم بگذارند و به موفقیت برسند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۱ ، ۲۱:۲۳

قرآن کریم کامل‌ترین کتاب آسمانی و راهنمای دقیقی برای زندگی بشریت است. بنابراین آشنایی و مأنوس شدن با آن نه تنها فضیلت بسیاری دارد، بلکه کمک می‌کند افراد در مسیر درست زندگی قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین وظایفی که والدین مسلمان در قبال کودک خود بر عهده دارند، آموزش کلام الله به آن‌هاست.  تا به‌این‌ترتیب آینده آنان در سایه تعالیم قرآنی رقم بخورد.

البته آموزش قرآن به کودکان زمانی موثر واقع می‌شود که به شیوه درست و با هدف ایجاد دلبستگی به کلام الله باشد. تا آیات نه تنها در ذهن، بلکه در قلب کودک نیز ثبت شود. در ادامه ۴ راهکار مناسب برای آموزش راحت‌تر و سریع‌تر قرآن به کودکان معرفی می‌شوند. بنابراین اگر کودک خردسالی دارید و دوست دارید او را با قرآن مأنوس کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با این مطلب همراه باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۱ ، ۲۱:۲۲

قرآن کتاب مقدس اسلام و هدایت‌گر مسلمانان است. به همین علت یاد گرفتن قرآن و آموزش آن بسیار توصیه شده، به‌طوری‌که پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: “بهترین مردم کسانی هستند که قرآن را بیاموزند و آن را آموزش دهند.” همچنین خداوند برای کسانی که در راه قرآن تلاش می‌کنند ثمرات و برکات دنیوی و اخروی زیادی در نظر گرفته است. آموختن قرآن مسئولیت مهمی است که مسلمانان نباید آن‌ را فراموش کنند. به‌خصوص امروزه که شرکت کردن در کلاس‌های مختلف و آموختن مهارت‌های متفاوت به لطف حضور اینترنت راحت‌تر از گذشته شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۱ ، ۲۱:۲۲

تلاوت قرآن باعث می‌شود بیماری‌های ذهن و روح از بین بروند و انسان از درد و رنج رهایی یابد. بنابراین خوب است تلاوت قرآن و انس با آن را در برنامه روزانه خود بگنجانیم و از این کلام آسمانی دور نشویم. اثرات و برکات تلاوت قرآن به حدی است که در احادیث نیز از آن یاد شده است. برای مثال امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «قرآن پیمان خداوند با انسان‌هاست. بنابراین سزاوار است مسلمانان به عهد و پیمان خویش آگاه باشند و به آن عمل کنند؛ برای وفاداری به این پیمان مسلمانان می‌توانند به صورت روزانه قرآن را تلاوت کنند.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۱ ، ۲۱:۲۱

معمولا اولین گام برای آشنایی با قرآن روخوانی آن است که اکثر مواقع سخت به نظر می‌رسد. همه ما در هنگام برخورد با زبان و محتوایی جدید دچار مشکلاتی در درک آن می‌شویم. قرآن نیز از این قاعده مستثنی نیست زیرا  زبان قرآن، زبانی پر رمزوراز و پیچیده است. در چنین شرایطی چه باید کنیم؟ آیا باید در میانه مسیر کار را رها و هدف خود را فراموش کنیم؟ اگر شما در مسیر آشنایی با قرآن هستید و مشکلاتی در روان خوانی و حفظ آن دارید، تا انتها با این مطلب همراه باشید. زیرا در ادامه راهکارهایی معرفی می‌شوند که به شما کمک می‌کنند هر چه بهتر و راحت‌تر با این کتاب آسمانی مأنوس شوید. حتی شاید با داشتن استمرار و تلاش کافی بتوانید قرآن را حفظ کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۱ ، ۲۱:۲۰

قران نور زندگی انسان‌هاست و افراد را از تاریکی و گمراهی به سمت نور و روشنایی هدایت می‌کند. بنابراین بهتر است آشنایی و انس با قرآن از کودکی شکل بگیرد. آموزش قرآن به کودکان یکی از اصلی‌ترین حقوقی است که کودک بر والدین خود دارد؛ این آشنایی و مأنوس شدن با کلام خدا باید متناسب با شرایط روحی، جسمی، خواسته‌ها و نیاز کودک شکل بگیرد تا کودک از مسیر خسته نشود و آیات قران در ذهن او ثبت شوند.

یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌های آموزش قرآن به کودکان، استفاده از حافظه تصویری کودکان است که در کارگاه حافظه نوین موسسه علیین به خوبی آموزش داده می‌شود. در ادامه اهمیت حافظه تصویری در کودکان و آموزش قرآن با استفاده از این ویژگی بررسی می‌شود و شما به واسطه آن می‌توانید به راحتی کودک را با قرآن آشنا کنید به نحوی که آیات در ذهن او ثبت و ضبط شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۱ ، ۲۱:۱۹