موسسه قرآنی علیین

موسسه فرهنگی قرآن و عترت علیین ایرانیان

موسسه قرآنی علیین

موسسه فرهنگی قرآن و عترت علیین ایرانیان

موسسه قرآنی علیین

موسسه قرآنی علیین با شماره ثبت: 3631

و با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در ضمینه های روخوانی، روانخوانی، تندخوانی، تفسیر، ترتیل، گفتمان قرآنی حفظ قرآن کریم و.... فعالیت دارد.

آدرس: استان البرز - کرج - آزادگان - برج یادمان - طبقه سوم - واحد 1-2-3

وبسایت اصلی:

www.Eliyeen.com

تلفن تماس: 02691300001

بایگانی

معرفی ۷ تا از روش های حفظ قرآن کریم

جمعه, ۱۰ تیر ۱۴۰۱، ۰۹:۱۹ ب.ظ

آنچه در این مطلب خواهید آموخت  نمایش سرفصل‌ها 

۷ نمونه از متداول‌ترین روش‌های حفظ قرآن

روش‌های مختلفی برای حفظ قرآن وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند. در این بخش به معرفی ۷ روش متداول حفظ قرآن کریم پرداخته‌ایم:

۱- حفظ موضوعی

هدف اصلی در این روش یادگیری برخی از مفاهیم و معارف قرآن کریم می‌باشد؛ به همین جهت بعد از حفظ آیات به فکر و تدبر روی ترجمه و مفاهیم آیات به شکل تخصصی پرداخته می‌شود.اگر تمام مراحل در این روش به‌درستی انجام شود حاصل حفظ آیات درک درست و لذت‌بخش آن‌ها خواهد بود. از جایی که در این روش هدف اصلی یادگیری مفاهیم همراه با حفظ آیات می‌باشد، در زمان‌هایی که فرصت کافی  برای حفظ قرآن وجود ندارد، مثلاً برای شرکت در برخی از مسابقات مفاهیم قرآنی از این روش استفاده می‌شود. در این روش حفظی فرد به حفظ آیات دسته بندی شده با موضوعات مشخص همچون: خمس، زکات، امید، تفکر و… می‌پردازد. این روش معمولاً به افرادی که به دنبال اهداف خاص از حفظ قرآن هستند و یا حافظه ضعیف‌تری دارند و درعین‌حال علاقه‌مند به حفظ قرآن کریم هستند پیشنهاد می‌شود. در این روش هدف اصلی حافظ کل شدن نخواهد بود.

۲- حفظ به روش کلام محور

در این روش حفظی هیچ‌گونه تمرکز و فوکوسی روی معنا و مفهوم آیات صورت نمی‌گیرد و هدف اصلی تنها حفظ عربی آیات از ابتدا تا انتهای قرآن می‌باشد. در این روش فرد هیچ‌گونه فشاری بر حافظه را متحمل نخواهد شد. این روش  مناسب افرادی می‌باشد که وقت و فرصت زیادی دارند و درعین‌حال در سطح متوسطی از حفظ نیز قرار دارند. در صورت عدم مرور کافی در این روش انباشت محفوظات و درنتیجه فراموشی آیات صورت می‌گیرد.

۳- حفظ معنا محور

از جایی که باید نتیجه حفظ قرآن یادگیری مفاهیم و عمل به آن باشد پایه و اساس اصلی حفظ معنا محور نیز بر همین مبنا بناشده است؛ به همین خاطر این روش حفظی از روش‌های موردعلاقه عالمان و مفسران قرآن کریم می‌باشد. این روش ترکیبی از روش کلام محور و موضوعی می‌باشد یعنی به این شکل که حافظ هم متن عربی را حفظ میکند و هم‌زمانی را برای حفظ و یادگیری دقیق مفاهیم در نظر می‌گیرد.

زمان یادگیری با این روش بسیار طولانی اما روشی بسیار ماندگار و کاربردی هست.

حفظ قرآن کودکان

ادامه مطلب در وبسایت زیر 

eliyeen.com/blog

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۴/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی